software untuk penjagaan windows
Windows juga perlukan penjagaan yang rapi untuk pastikan ia sentiasa 'sihat'.oleh itu kita perlu selalu lakukan maintanance pada windows.dibawah ini saya senaraikan beberapa perisian(software) yang saya dapati bagus untuk kesejahteraan komputer.

1- TuneUp Utilities
software ini merangkumi banyak benda menarik yang mana disamping maintain windows,ia juga meningkatkan kelajuan&kecekapan windows.saya selalu syorkan klien saya menggunakan software ini.bagi anda yang rajin explore,lihat 1 persatu tiap itemnya untuk optimumkan prestasi.bagi pengguna biasa,cukup sekadar melakukan "1-klik maintenance" untuk maintainance.bagi anda yang selalu sibuk&terlupa,software ini secara automatik akan lakukan maintanance untuk anda seperti mana yang dijadualkan.

2-CCleaner
software ini menghapuskan data yang tertinggal di browser, Recycle Bin, folder Temporary files, registry dan juga aplikasi pihak ketiga yang tidak perlu. ia dapat memberikan anda kapasiti penyimpanan yang lebih besar kerana membuang 'sampah' yang tak perlu,membantu komputer anda berjalan dengan baik dan melindungi maklumat anda. oleh kerana ia membersih,maka ia akan hilangkan juga history ape yang anda taip di alamat URL.sekiranya anda ingin alamat URL yang anda taip itu tidak hilang,jangan tick di kotak tertentu disebelah kiri.

3-spybot-search & destroy
Walaupun anda sudah menggunakan antivirus yang terbaik, komputer anda berkemungkinan masih mempunyai malware(malicious ware). software ini dapat menyingkirkan spyware, adware, dialers, keyloggers dan Trojan. Spybot-S&D juga dapat melindungi history di browser.bagi mereka yang selalu masuki laman web sosial(friendster,flixter dsb) dan youtube,anda perlu install software ini kerana hacker banyak mengambil kesempatan dilaman web seperti itu.

sebenarnya masih ada lagi perisian yang diguna untuk penjagaan windows seperti registry mechanic dan sebagainya.yang saya senaraikan diatas lebih mesra pengguna.registry mechanic tidak sesuai untuk pengguna yang kurang arif komputer.mungkin item windows akan ter'clean' secara tidak sengaja dan meng'corrupt'kan windows.
0 Responses

Post a Comment

  • bual-bualan


    ShoutMix chat widget

    Sertai

    pengunjung

    Tentang diriku

    My photo
    Menuntut di sebuah institusi pengajian tinggi di Malaysia,Ijazah Pengurusan Perniagaan.